Existuje hodně možností, jak může zaměstnavatel vyjádřit vděk za dobře vykonanou práci svým zaměstnancům. Jednou z mnoha často zmiňovaných výhod jsou právě stravenky.
Ty již léta patří neodmyslitelně k přilepšení, bez kterých si lidé svůj život již nedokáží představit.
Co je zrovna na stravenkách tak fascinujícího? V našem článku se dozvíte, jak tento benefit vnímají obě strany, a to zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé.
Zaměstnanecké benefity
Už jen při pohledu na tento graf můžete vidět, kterým zaměstnaneckým výhodám dávají lidé v České republice přednost. Výše zmiňované stravenky získávají v průzkumu krásné třetí místo.
www.seky.cz
Lidé totiž v podstatě berou stravenky jako samozřejmost. Někteří je využívají přesně k tomu, na co jsou určené – tedy platí s nimi v restauracích své obědy. Jiní si je naopak šetří a zužitkují je v případě, když si chtějí s kamarády nebo rodinou vyrazit na pohodovou večeři nebo jen tak na pizzu. Existuje také mnoho těch, kteří se stravenkami platí u pokladny svůj nákup. Na to ale pozor! Ne všude stravenky berou, a proto je vždy vhodné se předem zeptat, jestli v daném podniku či obchodě stravenkami platit lze, a pokud ano, tak jakými druhy. Není nic trapnějšího, než když máte plný košík nebo jste se ve své oblíbené restauraci dobře najedli, chystáte se zaplatit, a číšník nebo prodavač vám oznámí: „Tady ale stravenky nebereme.“ Proto je dobré těmto faux pas předcházet a raději se zeptat.
Daňový dopad
Kromě nadšení zaměstnanců z toho, že každý měsíc je čeká odměna v podobě stravenek, je obliba těchto kuponů i na straně zaměstnavatelů. Důvodem je jejich daňová uznatelnost. V grafu níže můžete vidět, které zaměstnanecké benefity podléhají daňovému zvýhodnění.
zdroj: www.e15.cz
Příspěvky na stravování jsou daňově uznatelným nákladem, a to až do výše 55 % ceny stravenky. V praxi tedy například u stravenky v hodnotě 100 Kč zaměstnavatel svým zaměstnancům 55 Kč uhradí a 45 Kč si zaměstnanec hradí sám srážkou ze mzdy. V některých případech zaměstnavatel hradí celou stravenku, avšak do daňově uznatelných nákladů si může zaúčtovat stejně pouze jen 55 % hodnoty dané stravenky.
Růst obliby vzdělávání ve firmách
Přestože obliba stravenek u zaměstnanců neustále roste, firmy od této výhody začínají pomalu upouštět a svou pozornost zaměřují na jiné, pro ně výhodnější benefity, mezi které neodmyslitelně patří vzdělávání zaměstnanců. Tento efekt můžete vidět i ve výše uvedeném grafu, kde stravenky nabízí pouze 68 % firem, kdežto vzdělávání svým pracovníkům poskytuje 78 % společností, tedy o 10 % více.
Vliv na zdravotní stav zaměstnanců
Pokles zájmu firem o nabízení stravenek svým podřízeným má zřejmě mnoho důvodů. K jednomu z nich patří neodmyslitelně fakt, že ministerstvo financí mělo v plánu zrušit daňové zvýhodnění benefitů, a nahradit jej částkou 3 000 Kč na zaměstnance. Toto rozhodnutí se samozřejmě muselo někde odrazit. Pravdou ale je, že když firmy alespoň z části hradí zaměstnancům jejich stravování, podporují nepřímo i jejich stravovací návyky, což se projevuje také na jejich zdravotním stavu.
Některé velké společnosti zřizují v prostorách firem také jídelny, kde pro své pracovníky vaří. Mnohdy je v nabídce také výběr z několika jídel, což ocení především lidé s různými zdravotními problémy, jako je třeba cukrovka nebo bezlepková dieta. Tím, že se zaměstnanci stravují ve společných prostorách, nejenže to prospívá jejich zdraví, ale také mezilidským vztahům. Konečně je zde prostor k tomu, aby si kolegové z různých oddělení mohli nezávazně pohovořit nebo se vzájemně seznámit.