Poslední dobou je stále větší důraz kladen na vytvoření „správné“ firemní kultury a pospolitosti. Vedení pravidelně organizuje večírky, teambuildingy, v inzerátech vyzdvihuje přátelskou pracovní atmosféru a vlídné kolegy. Pokud má ale pracovní tým fungovat, je potřeba, aby byly zastoupeny nezbytné role rovnoměrně. Umíte si představit například pravěkou tlupu, ve které by byli samí lovci a žádný sběrač, nikdo, kdo by se staral o děti, oblečení, zpracování přineseného jídla? Všichni by nakonec umřeli hlady, přestože by měli potravy více než dost. Stejně tak ve firemním kolektivu se musí zaměstnanci doplňovat. Podívejme se, jaké úlohy se v práci vyskytují a kterou nejspíše zastáváte právě vy. Případně si pojďte vybrat, jakou byste chtěli získat :-)
Vůdce – šéf, ředitel, jednatel
Dobrého vůdce tvoří zejména vyrovnanost a znalost vlastní povahy. Bezohledný nebo egoistický nadřízený zapříčiní neloajalitu a všeobecný (i kdyby neveřejný) bojkot firemní kultury. Zaměstnanci zkrátka budou nespokojení, přestane jim záležet na budoucnosti společnosti a budou hledat pouze cestu, jak za co nejmenší námahu mít co největší odměnu. Případně se rovnou budou tajně shánět po novém zaměstnání.
Lovec – prodejce
Prodejce by měl stejně jako v pravěké tlupě být sebevědomý, optimistický, asertivní, proaktivní, zaměřený na konkrétní cíl, ale také empatický, vytrvalý a psychicky odolný. Stejně jako lovec by měl mít radost z „lovu“ nových klientů a velkých obchodů. Ideální prodejce je ten, který bere obchod jako hru a neúspěchy chápe jako nedílnou součást prodeje, který se netýká přímo jeho osobně.
Sběrači – sůl firmy
Stejně jako zemědělci jsou označováni jako sůl země, pak by se „sběrači“ mohli označit jako sůl firmy. Jedná se například o běžnou administrativní činnost, služby, skladníky, prodavače, recepční, řidiče a tak dále. Mají většinou pevně daný pracovní den a náplň práce. Je ovšem důležité jim umožnit pracovní posun, pokud by měli zájem dále se vzdělávat a přesunout se do jiné pracovní skupiny. Neméně podstatné ze strany vedení je dávat jim najevo, jak jsou pro chod firmy významní a snažit se vytvářet mezi sběrači atmosféru loajality (ideálně oboustrannou). Pokud nadřízení sběračům naslouchají, můžou tím formovat opravdu kvalitní firemní kulturu.
Kouzelníci – IT, HR, odborníci
Pro mnoho lidí jsou dodnes programátoři a „ajťáci“ kouzelníky, na které se obrátí, když si neví rady („Zkrátka to nefunguje!“) a očekávají stoprocentní zlepšení. Tito zaměstnanci se vyznají v oboru, který je pro většinu z nás „španělskou vesnicí“. Bylo by pro nás příliš obtížné pokusit se vyznat v celé problematice, takže se vždy radši spolehneme na naše „čaroděje“, kteří to vyřeší za nás a my si zatím dám pauzu na kafe. HR samozřejmě není tak nedostupným oborem, nicméně stále je velmi důležitou součástí pracovního týmu. Pokud si vedení myslí, že v menší firmě je nepostradatelné jen IT a bez personalistů se obejde, musíme nesouhlasit – jakmile má nábor a zaučení nových zaměstnanců na starosti více lidí, vzniká chaos a zmatky, které vedou v práci vždy k problémům a nejasné odpovědnosti za případné pochybení – tím vznikají pocity křivdy. („Šéf na mě zase hodil tu chybu s novým zaměstnancem, ale vždyť to vůbec není moje náplň práce! Podle mě by to měla dělat Hanka...“)
Průzkumníci a špehové – markeťáci
Pokud máte byť sebemenší konkurenci ve vašem oboru, pak jistě víte, o čem mluvíme. Jak zajistit, abyste v internetovém vyhledávači byli zobrazeni jako první (nebo alespoň na první straně :-)? Jak zařídit, abyste byli vidět a neztratili se v moři podobných nabídek? Právě proto potřebujete marketingové zaměstnance, kteří dokážou analyzovat situaci a najít nejefektivnější řešení. Markeťáci mají mít vyvážený poměr kreativity (musejí být dostatečně tvořiví a originální), současně však je třeba umět pracovat s daty a tabulkami a vyvozovat náležitý výsledek. Není snadné najít vhodného člověka, ale jelikož v této době je opravdu nutné mít kvalitního markeťáka, navrhuji na něm nešetřit a investovat zejména do vhodných školení. Pokud budete přemýšlet, jestli upřednostnit zkušenosti a vzdělání anebo ideální povahu, doporučuji neřešit tolik praxi – marketingových kurzů je nyní nepřeberné množství, takže pokud najdete nadšeného, loajálního, kreativního a současně analytického uchazeče, neváhejte.
Kreslíři – kreativci
Stejně jako pralidi zaznamenávali svůj život na stěnu jeskyně, tak máme nyní zaměstnance, kteří mají na starosti kreativní oddělení, ale pozor – nejedná se jen o reklamní agentury. Může to být klidně zaměstnanec ze sběračů, který vám pomůže navrhnout design webu, vybrat vhodnou barvu na plakát, zvolí ideální dárek pro významné klienty, uspořádá skvělý teambuilding nebo vánoční večírek atd. Nemusíte být velká firma a mít přímo kreativní tým, ale je prospěšné mít jednoho člověka s tímto talentem, protože to může opravdu oživit atmosféru a sblížit zaměstnance.
Pro firemní kulturu je velmi přínosné rozdělit si předem archetypy rolí a přehledně ujasnit strukturu pracovních týmu. Každý zaměstnanec bude tak jasně vědět, co se od něj očekává, do kterých oborů již nemusí zasahovat a na co se především má zaměřit. Navíc tak bude přesně znát svůj přínos společnosti a vidět výsledky své práce.
A jakou roli zastáváte vy? Napište nám do komentářů.