Už se vám někdy stalo, že v práci špatně pochopili vaše sdělení?
Dostáváte se často do rozporu s kolegou či nadřízeným?
Pak je tento článek pro vás ten pravý a můžete zde najít důvody, proč právě u vás dochází k takovýmto situacím.
Jistě znáte mnoho druhů komunikace. Co se týče komunikace na pracovišti, mohli bychom uvést ty hlavní, které nejběžněji používáme. Jsou to tyto:
- osobní;
- telefonická;
- emailová.
Každá z těchto druhů má svůj význam. Někdy je lepší použít komunikaci osobní, jindy je výhodnější a rychlejší věci řešit po telefonu. Jaké ale mohou nastat problémy a komplikace? Nedorozumění vyvolané osobní komunikací si uvedeme až na konci článku, jelikož tato oblast je poměrně obsáhlá. Co ale taková v současnosti velice populární emailová komunikace? Byli jste s tímto druhem vždy spokojeni?
Co se stane, když…
Nyní si uvedeme několik příkladů, co se může stát, když nastane problém s emailovou komunikací. Jistě jste zažili situaci, kdy máte do určitého termínu odeslat podklady k vaší práci na email svého šéfa, a po odeslání zjistíte, že jste zapomněli připojit přílohu s danými dokumenty? Nebo v případě, kdy urgentně potřebujete odeslat email, najednou vypadne v celé firmě internet. No není to k zlosti? Takových a mnoho dalších případů bych zde mohla uvést spoustu. Vždy je nutné mít po ruce nějaký záložní plán. Nefunguje internet? Nevadí. Zvednu telefon a zavolám svému nadřízenému ohledně této situace. Můj šéf mi nebere mobil? Další varianta je spojit se s jeho sekretářkou a nechat u ní zprávu. Možností je mnoho, jen je potřeba vždy zachovat chladnou hlavu a myslet racionálně.
Neřesti osobní komunikace
Je zcela zřejmé, že v práci komunikujeme jinak, než doma nebo mezi přáteli. Uvědomujeme si totiž dopady, jaké by mohla mít naše případná nevhodná komunikace. Nyní si řekneme několik rad, jak se na pracovišti nedostat do nepříjemné situace v důsledku našich komunikačních (ne)znalostí.
- Pozorně naslouchejte! Divili byste se, kolik nedorozumění vzniká právě v důsledku špatného naslouchání nebo nepochopení komunikovaného sdělení. Proto se snažte při komunikaci s kolegou či nadřízeným vnímat každé jejich slovo, abyste byli schopni pohotově a správně reagovat.
- Nebojte se zeptat. Tento druhý bod úzce souvisí s tím prvním. Přestože pozorně nasloucháte, ale nerozumíte tomu, co vám chce druhá strana sdělit, klidně se zeptejte. Je to mnohem lepší než slepě odkývat něco, o čem nevíte nic. Zeptat se není žádná ostuda, ba naopak ukazujete svůj zájem o to, co druhá strana říká.
- Buďte upřímní. Pokud se v práci účastníte hromadné porady, kde se řeší nějaký nový projekt nebo zavedení určité změny, nebojte se vyjádřit svůj názor. Pokud slušně sdělíte, co si o případném návrhu myslíte a doporučíte například zlepšení, jak by se dalo předejít případným nedostatkům, zcela jistě vás kolegové i vedení ocení za vaši aktivitu. Snažte se ovšem své připomínky sdělovat konstruktivně a s nikým se nehádejte. Vyvolání hádky by mohlo negativně ovlivnit jak průběh celé porady, tak i pohled ostatních na vaši osobu.
- Kritizujte výkon, nikoli člověka! V případě, že vedete nějaký tým lidí a konkrétní člověk práci neudělá dle vašich představ, sdělte mu to. Kritiku však druhému podejte tak, aby byla konstruktivní a týkala se pouze dané věci, která vám vadí. Nikdy se nesnažte shazovat člověka, kterého se kritika týká. Řekněte mu, co vám konkrétně vadí, dohodněte se na tom, jak by se dal úkol vylepšit, a ukončete rozhovor nějakou pozitivní větou.