Strategie, jak snížit mzdový rozdíl u mužů a žen v roce 2025

obrazek
article

V článku Rozdíl ve výši mezd u mužů a žen jsme rozebírali, co je mzdový rozdíl u žen a mužů (GPG = gender pay gap), jak si stojí Česká republika ve srovnání se zahraničím, jaké jsou důvodu vzniku tohoto ekonomického trendu a také negativní vliv, který to má na českou ekonomiku. Nyní se podíváme na to, jaké kroky přijala Evropská unie, ale i Česká republika s cílem minimalizovat tento platový rozpor.

Plán Evropské unie od roku 2025

Nová směrnice EU vejde v platnost v roce 2025 o transparentním odměňování zaměstnanců, která má za úkol nejen snížení GPG (= gender pay gap / mzdový rozdíl mezi pohlavími), ale i srovnání mezd všech zaměstnanců na stejné pozici. Nejdříve se bude týkat velkých firem s 250 a více zaměstnanci. Některé firmy se na směrnici již připravují. Zaměstnavatelé budou mít povinnost informovat nejen státní úřední orgán, ale i samotné zaměstnance o platech ostatních na stejné pozici, čímž se ruší doložka o mlčenlivosti ohledně výše mzdy.
Cílem EU je snížit na 5% mzdový rozdíl mezi pohlavími v každé jednotlivé firmě.

Plán zmocněnkyně pro lidské práva PhDr. Aleny Křížkové Ph.D.

1. Větší nabídka částečných úvazků a home-office
2. Více míst ve školkách a dětských skupinách
3. Nárok na informaci o výši platu na stejných pozicích
4. Akční plán rovného odměňování žen a mužů
5. Podpořit účast muže do rodičovské dovolené

Shrnutí plánu:

„Zaprvé změnit rodinnou a daňovou politiku. Zavést nepřenositelné právo otců na část rodičovské tak, aby otce skutečně motivovalo k využití významné části rodičovské, zavést právo dítěte na kvalitní místo v zařízené péči od jednoho roku a také zcela individuální zdanění. Zadruhé nastavit opatření pro zvýšení transparentnosti v odměňování, a zatřetí bořit genderové stereotypy o ženách pečovatelkách a mužích živitelích.“

Strategie, které ve světě již pomohly

1. Transparentnost
Například na Islandu zavedly zákon, který vyžaduje od firem s více než 25 zaměstnanci, aby prokázaly rovné platy na stejné pozici bez ohledu na pohlaví. Pokud firma tuto podmínku nesplní, platí pokuty.
2. Rodičovská dovolená
Ve Švédsku trvá rodičovská dovolená 480 dní, přičemž pro muže je rezervováno 90 dní. Pokud si je nevybere, propadají. Nicméně stát doporučuje rodičům, aby si rodičovskou dovolenou rozdělili rovnoměrně a velká část populace tuto možnost využívá.
3. Flexibilní pracovní doba
Práce na dálku anebo zkrácená pracovní doba – oboje napomáhá ženám po rodičovské dovolené vrátit se dříve do práce.
4. Ženy ve vedení
Ve Francii přijali zákon, podle kterého musí být na řídících pozicích zastoupeno alespoň 40% žen. Díky tomu raketově stoupl počet žen ve vedoucích pozicích.
5. Změna stereotypů
Tento bod je zřejmě nejobtížněji aplikovatelný ve společnosti, nicméně větší firmy typu Google již rozjely programy, které bojují s předsudky a zvyšují diverzitu v pracovních týmech. 

Co s tím můžeme dělat my, jednotlivci – zaměstnanci a zaměstnavatelé? Není třeba hned chtít změnit celou společnost. Stačí, když každý uděláme, co je v našich silách. Podpořit férové podmínky ve vlastní firmě, respektovat každého jako rovnocenného kolegu, zveřejnit mzdy svých zaměstnanců a dosáhnout spravedlivého odměňování za schopnosti a výkon.

© Tereza, INwork.cz 20.03.2025 přečteno 16x