Motivační, alias průvodní, dopis je samostatný dokument přikládaný k životopisu v případě, že žádáme o konkrétní zaměstnání. Je osobnější než životopis a je v něm popsána především vaše motivace k zisku této pracovní pozice, zkušenosti, které máte a osobnostní předpoklady, které z vás dělají toho nejvhodnějšího uchazeče.
Tento dokument může být pro některé personalisty klíčovým faktorem, zda se vůbec budou dále zabývat Vaším životopisem. Proto je nutné k němu přistupovat zodpovědně a stručně, jasně a přehledně v něm popsat vše, co může nejen zaujmout, ale také pozitivně ovlivnit rozhodování budoucího zaměstnavatele.
Kromě formalit jako jsou jméno, datum narození a kontaktní údaje, by motivační dopis měl obsahovat informaci o tom, na jaké konkrétní pracovní místo se hlásíte a proč právě vy můžete být na tuto pozici vhodným kandidátem.
Je důležité vystihnout vaše nejsilnější stránky a kvalifikační předpoklady a popsat, jak tyto vaše vlastnosti mohou v budoucnu pozitivně ovlivnit vaši práci, jaké máte vize a jakých cílů chcete v tomto zaměstnání dosáhnout.
Zmiňte veškerou praxi, kterou za sebou máte, uveďte, co jste na dané pozici získali za zkušenosti a kam vás to posunulo. Dbejte také na poděkování za pozornost a dopis zakončete větou typu „Děkuji a těším se na pohovor.“ Vyvarujte se pravopisných chyb, překlepů a negativních slovních spojení jako „Již dva roky marně hledám práci.“ Nebo „Zatím jsem nikde nepracoval/a, ale...“ Není ani vhodné uvádět zbytečné informace například z Vašeho dětství a podobně.
Je třeba říct, že internet je plný různých variant a šablon moderních motivačních dopisů, kde stačí pouze přepsat uvedené informace na vlastní a je hotovo. Nenechte se ale mýlit. Všichni odborníci z HR (Human resources – personalisté) tohle také vědí. Takže jako inspirace vám posloužit mohou, ale rozhodně je lepší zapojit vlastní iniciativu a motivační dopis si vytvořit samostatně.
Zásadní je dodržování jisté grafické podoby motivačního dopisu. To znamená správné formátování, nadpisy, odstavce a vizuálně jednotný text, který bude zabírat maximálně půl normostrany čistého textu.
Dále je vhodné oddělit vaše kontaktní údaje záhlavím. Jedná se totiž o atraktivní grafický prvek v horní části stránky, který tyto důležité informace odliší od zbytku holého textu. Dělá text přehledným a čtivým.
Pokud nemáte již v životopise, není na škodu do záhlaví přidat také vaši aktuální seriózní fotografii. Vzbuzuje to jistý druh důvěry a zaměstnavatel získá představu o tom, kdo se mu na pracovní nabídku přihlásil. Je však důležité dostatečně zvážit, jaký druh fotografie je právě pro tento účel vhodný.
Je velmi moderní uvést odkaz na Váš účet na portále typu LinkedIn, kde si personalista nebo budoucí zaměstnavatel může pohodlně prohlédnout informace, které se do životopisu běžně nepíšou, jako třeba příspěvky, články i odkazy, které vás zajímají. Pokud se však chcete takto prezentovat, je důležité vytvořit kvalitní profil, na kterém se budete věnovat spíše vašim zkušenostem a výsledkům práce než zábavě ve volném čase.
Hlavní, co si však zapamatujte je, že cílem motivačního dopisu je především zaujmout a odlišit se od ostatních, takže se soustřeďte na dostatek projeveného zájmu a nadšení pro získání nabízené pracovní pozice.
Zdieľajte so svojimi priateľmi Sdílejte se svými přáteli