Přemýšleli jste už někdy nad tím, která složka je při výběrových pohovorech důležitější? Máte dilema, zda aktivně rozvíjet své osobnostní rysy, vylepšovat kladné stránky a snažit se co nejvíce usměrňovat ty záporné? Nebo jste naopak toho názoru, že kvalita vašich odborných znalostí dokáže zastínit i nějaké drobnější osobnostní nedostatky?
Pokusíme se vám objasnit, jak to vlastně ve skutečnosti je.
Kde je nejvyšší poptávka?
Odpověď na otázku v nadpise našeho článku nebude tak úplně jednoznačná. Zda se dává přednost odbornosti nebo osobnosti daného uchazeče závisí na mnoha faktorech. Tím prvním a zcela zásadním skutečnost, o jakou pozici se ucházíme. Výběr pracovních míst je omezený a z našeho grafu můžete vyčíst, v jakých oblastech je nejvyšší poptávka po nových zaměstnancích. Na prvním místě se značnou převahou se objevuje prodej a obchod. Aby člověk mohl dělat obchodního zástupce a aktivně nabízet produkty firmy, musí mít velice kvalitní především osobnostní rysy. Zde je podstatné, aby takový člověk měl tah na branku, byl komunikativní, využíval i různé psychologické taktiky a metody, ale zároveň měl charisma a uměl zákazníka dobře přesvědčit a daný obchod uzavřít.
Skoro o polovinu méně, ale stále se řadící mezi TOP 10 oborů, je poptávka mezi strojaři. Jde o to, že strojírenství je poměrně specifický obor a ne každý tuto profesi může vykonávat. Uchazeč zde musí mít požadované vzdělání a znalosti což platí i v dalších profesích, jako například IT, logistika nebo projektové řízení. Zde jsou naopak upřednostňovány znalosti odborné před osobnostními rysy. Přesnost a kvalita vykonané práce se zde považuje za stěžejní, jelikož sebemenší chyba může mít nedozírné důsledky.
Rozhodování personalistů
Pokud si personalista z množství uchazečů vybere právě vás, je to skvělé, avšak v mnoha případech se úspěch v podobě podepsané pracovní smlouvy nemusí dostavit. Vy se ptáte proč, ale žádná odpověď nepřichází. Všude můžete slyšet, jak vám různé články radí: „Nebojte se personalisty zeptat, proč jste nebyli vybráni právě vy?“, avšak co si budeme namlouvat, kolikrát už byl váš dotaz úspěšně vyslyšen? V případě assessment center zpětnou vazbu obdržíte vždy, ale u klasického pohovoru záleží opravdu na povaze a rozhodnutí personalisty, jestli vaší žádosti vyhoví. Za zkoušku ale nic nedáte, takže se určitě nebojte o zhodnocení požádat a dotazovat se na důvod, proč nevybrali zrovna vás.
Požadované osobnostní rysy
Zdroj: www.infoabsolvent.cz
Z výše uvedeného grafu opět můžete vidět, že osobnostní požadavky se liší podle pracovních pozic. U řídících, technických, odborných či administrativních pracovníků je kladen obrovský důraz na komunikační schopnosti a samostatnost. V těchto pozicích přicházejí zaměstnanci zpravidla do styku s lidmi (zákazníky, klienty), a proto je na komunikaci s nimi kladen značný důraz. Také můžete porovnat, že celkové osobnostní požadavky se liší, a konkrétně u řídících pracovníků jsou mnohem vyšší než například u nekvalifikovaných dělníků.
Kromě graficky znázorněných osobnostních rysů existují i mnohé další, na které je rovněž kladen obrovský důraz. Mezi ně patří například ochota dále se vzdělávat, proaktivní přístup, pečlivost, týmový duch nebo organizační schopnosti.
Jazyková vybavenost zaměstnanců
Zdroj: www.infoabsolvent.cz
O požadavcích zaměstnavatelů na jazykové schopnosti svých zaměstnanců jsme napsali již několik článků. Jedná se ale stále o aktuální a velice diskutované téma. Proto zde můžete vidět z grafu, u kterých pozic se vyžaduje znalost cizího jazyka, a také o který jazyk se jedná. Je patrné, že na celé čáře vítězí na všech pozicích angličtina. Není se čemu divit, je to světový jazyk se kterým se domluvíte téměř všude. U řídících a vysoce odborných pracovníků je to téměř povinnost. Administrativní pracovníci by kromě angličtiny měli ovládat i němčinu, ale ne v takové míře.
Stačí pouze, aby porozuměli psanému textu například obchodního dopisu apod.