Cílem všech je samozřejmě především získat práci, ale ve výsledku neméně důležitým úkolem je i práci si zachovat a v nejlepším případě se i posouvat směrem výše. Jenže jak na to? Nejlepším způsobem je dobře vykonávat svou práci ke spokojenosti své i šéfa. Kdo má vyšší ambice, může se nadále vzdělávat, například chodit na angličtinu, udělat si řidičák, získat certifikát, doplnit si vzdělání technického oboru, apod. Ale když se jedná o naše vlastnosti, je těžší je ovlivnit, rozvinout nebo potlačit. Přitom je to hlavně naše povaha, která rozhoduje o tom, zda práci získáme anebo ztratíme.
A proto se nyní s vámi podíváme na seznam vlastností, které nám pomůžou k ideálnímu zaměstnání a nejlépe i k povýšení. Mnohé z nich totiž lze vytrénovat anebo potlačit.
1. Schopnost učit se a zorientovat se
Klasická fráze, viďte? Ale když ono je to opravdu důležité :-). V každé práci se holt budete muset naučit nové věci. I když tam budete už delší dobu, občas vám přistane nový úkol, který jste třeba ještě nikdy nedělali. Pak je třeba jít tomu naproti a vše se naučit. Nejtěžší je to samozřejmě na začátku, kdy je pro vás vše španělská vesnice. Důležité je, zachovat si odstup a chladnou hlavu, říct si, že všichni někdy začínali a nebát se zeptat. Ale také je nutné si všechny postupy detailně zapsat a snažit se zapamatovat si co nejvíce informací. První dojem je velmi důležitý, na to nezapomeňte, a podle prvních měsíců si vás kolegové a šéfové můžou pamatovat jako "toho šikovného" anebo "toho neschopného".
2. Nepropadat panice
Každému z nás se někdy něco nepovedlo, nebo se ocitl v nezáviděníhodné situaci. Nejlepší, jak tuto situaci řešit, je postavit se jí klidně čelem. Stejně tak ve stresu vám nepomůže, když začnete vyšilovat. Zkuste se jít na chvíli nadechnout čerstvého vzduchu a popřemýšlet o pěkných chvilkách, které vás čekají, nebo jste zažili. Je to jen práce. Vyřešíte aktuální problém a zase budete v klidu pracovat.
3. Trpělivost
Trpělivost jak se zákazníky, tak s kolegy. S touto vlastností úzce souvisí empatie. Pokud vás někdo bude opravdu zdržovat, jednoduše mu mile řekněte, že musíte pokračovat v práci anebo mu zkuste rovnou nabídnout radu nebo pomoc, někdy tím vše urychlíte.
4. Přátelská povaha, schopnost týmové práce
Štěkat do telefonu na zmatené klienty, nebo "syslení" si vlastní práce v koutku vám moc oblíbenosti nepřinese. V této době je sdílení pracovní náplně s týmem jednou z nejdůležitějších věcí. Ve spoustě firem kladou velký důraz i na přátelský kolektiv a sledují, jestli do něj zapadnete.
5. Spolehlivost
Tak tento bod je zcela zřejmý. Pokud se vedení bude bát, že nesplníte zadaný úkol, nebo že jste nedůvěryhodní ve finanční sféře, tak spolupráce zřejmě dlouho trvat nebude. Mít tuhle vlastnost není výhoda, ale nutnost.
6. Talent se prodat
Máte skvělé nápady, ale neradi je prezentujete na poradě plné lidí? Zkuste se nejdřív svěřit kolegům. Pokud vás podpoří, obraťte se klidně na konkrétního šéfa, a pokud i on bude spokojený, už se nemusíte ničeho bát a můžete vyjít na veřejnost. Zkuste si nejdříve ale svůj výstup doma nanečisto, například před partnerem nebo dětmi. Nejdůležitější je to, abyste sami svému nápadu věřili. Představte si sebe v roli šéfa. Co by vás přesvědčilo, aby se váš nápad zrealizoval?
7. Umění nadchnout se pro danou věc
Ať děláte uklízečku nebo projektového manažera, hlavním předpokladem pro to, abyste svou práci dělali dobře, je to, že ji budete mít rádi. Nejhorší pracovní výkony přicházejí ve chvíli, kdy pracujete jen pro peníze anebo s nechutí. Nejpodstatnější není jen cíl, ale i cesta k cíli.
8. Ambicióznost, ale ne bezohlednost
Je v pořádku snažit se o postup a rozvoj, ale ne na úkor ostatních. Ideální cestou je snaha o zlepšení svých výsledků s tím, že jako bonus přijde i povýšení. Ale co vám opravdu nepomůže, je "snižování" ostatních - pomlouvání, nekonstruktivní kritika, shazování.
9. Ochota
Pokud víte, že špatně reagujete na nové podněty anebo úkoly, snažte se nejdřív nadechnout a pak vydechnout, než na vše automaticky řeknete: To teda ani náhodou! A to platí jak pro vedení, tak pro kolegy. Zkuste si nejdřív vše promyslet: Je to opravdu nesmysl? Není ani trochu možné, že vás to nakonec bude bavit, případně vás to posune? Kolikrát už se vám stalo, že jste si nakonec tu původně nenáviděnou činnost vyloženě oblíbili :-).
Cílem zaměstnanců i šéfů (nebo alespoň těch dobrých) je to, aby vás práce bavila a dělali jste ji rádi. Všechny tyto vlastnosti vám pomůžou v tom, být v práci ještě lepší, oblíbení a v pohodové atmosféře. A pokud se vám bude dařit, tak věřím, že vás povýšení nemine :-). A jaké vlastnosti pomohly vám k získání a udržení práce? Pochlubte se nám v komentáři.